پنج حقیقت مربوط به قاعدگی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پنج حقیقت مربوط به قاعدگی
نوشته شده در دو شنبه 26 ارديبهشت 1390
بازدید : 1531
نویسنده : امير محمدي

شما ممكن است برای سالها یا دهه ها این چرخه را زندگی خود تجربه كرده باشید و راجع به این مسئله اطلاعات كافی داشته باشید ،با این حال ممكن است سوالاتی راجع به این چرخه فیزیولوژی مطرح شود كه پاسخ آن نیازمند تامل و بررسی دقیق باشد. لذا در ادامه مطلب به 5 مورد از این ابهامات و پاسخ متخصصان در هر مورد پرداخته شده است.

1- چرا بعضی از زنان دچار سندرم قبل از قاعدگی (PMS)می شوند؟

این سندرم به دلیل حساسیت بدن نسبت به تغییرات هورمونی رخ می دهد. 10 الی 20 روز قبل از شروع قاعدگی، سطح هورمون هایی نظیر پروژسترون و استروژن سریعا تغییر می كند و باعث بروز علائمی نظیر پف كردگی، كج خلقی، حساسیت بافت پستان و احساس خستگی در بعضی از خانم ها می شود. تقریبا 90% از خانم ها این علائم را قبل از شروع قاعدگی تجربه می كنند و كمتر از 20% از خانم ها این علائم را با شدت بیشتری دریافت می كنند كه ممكن است عملكرد و روابط آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
در هر حال اگر جز هر كدام از این دو دسته هستید، باید تا آنجا كه ممكن است برای حفظ سلامت عمومی بدن خود تلا ش كنید. مثلا انجام تمرینات ورزشی منظم، نوشیدن مقدار كافی آب، تغذیه مناسب هر چند ساعت یكبار و اجتناب از مصرف الكل و كافئین می تواند كمك موثری در این زمینه باشد. برای رفع اختلالات خلقی نیز در بعضی از موارد ، استفاده از مكمل كلسیم می تواند موثر باشد.
طبق مطالعه ای انجام شده در سال 2005 ثابت شده است كه مصرف بالای ویتامین D و كلسیم باعث عدم بروز علائم سندرم قبل از قاعدگی می شود. زنانی كه در 4 وعده غذای روزانه از شیر كم چربی، فرآورده های لبنی و آب پرتغال خالص تغذیه می كنند كمتر این علائم را تجربه خواهند كرد. بعضی محققان معتقدند كه كمبود كلسیم و ویتامین D باعث بروز سندرم PMS می شود. اغلب موارد، زنانی كه علائم این سندرم را با شدت بیشتری تجربه می كنند، معتقدند كه بعد از مصرف قرص های ضد بارداری تسكین می یابند. مصرف كم قرص های ضد افسردگی نیز می تواند جهت رفع كج خلقی موثر باشد.


2-چرا در بعضی از موارد چرخه قاعدگی نامنظم می شود؟


بعضی از زنان كه تخمك گذاری منظمی ندارند ، قاعدگی نامنظمی خواهند داشت. بعلاوه بیماری و استرس نیز به طور موثری چرخه را تحت تاثیر قرار می دهد. اما مهم تر از همه دانستن تعریف صحیح از قاعدگی منظم است. آنچه بعضی از خانم ها قاعدگی منظم می نامند ، ممكن است صحیح نباشد. قاعدگی منظم یعنی دامنه زمانی بین 25 تا 35 روز ، كه از اولین روز قاعدگی شروع می شود و تا شروع قاعدگی بعدی محاسبه می گردد. بعضی زنان فكر می كنند كه چون هر ماه ، در روز معینی قاعدگی اتفاق نمی افتد پس جزه دسته افراد با قاعدگی نامنظم هستند. در حالی كه این تفكر صحیح نیست. بعضی دیگر از زنان در محاسبه زمان وقوع این سیكل دچار اشتباه می شوند كه در این مورد توصیه می شود زمان دقیق را یادداشت نمایند. سایر دلایل داشتن قاعدگی نامنظم یا از دست دادن چرخه(به غیر از احتمال حاملگی)عبارتند از افزایش یا كاهش وزن قابل توجه، فعالیت بدنی شدید كه ورزشكاران قوای جسمانی انجام می دهند و یا مشكلات هورمونی است. اگر در این صورت ، ماه بعد ، زمان قاعدگی به وضعیت نورمال بر نگشت باید به پزشك اطلاع داد.

3-آیا احتمال حاملگی در زمان قاعدگی وجود دارد؟


این واقعه امكان پذیر است ، اما نه با احتمال زیاد. نكته این است كه تشخیص دهید آیا خونریزی واقعا مربوط به قاعدگی است یا تنها خونریزی های خفیف(در حد لكه بینی) بین دو قاعدگی می باشد. بسیاری از زنان در زمان تخمك گذاری دچار خونریزی می شوند و اگر تصور كنید كه مربوط به قاعدگی است، امكان حاملگی در این زمان وجود دارد. همچنین ممكن است در زمان نزدیك به انتهای قاعدگی ، به دلیل آمیزش در محل رحم اسپرم باشد و دو یا سه روز بعد تخمك گذاری صورت بگیرد. در این حالت احتمال حاملگی زیاد خواهد بود.


4-آیا قاعدگی به طورمطلق به معنای عدم حاملگی است؟


در این مورد نمی توان 100% مطمئن بود. زیرا ممكن است خونریزی مربوط به اوایل حاملگی باشد و همیشه نمی توان به راحتی تفاوت این دو را تشخیص داد ، مگراینكه مدت آن درست مثل قاعدگی طول بكشد. اگر خونریزی با علائمی نظیر تهوع همراه بود انجام تست حاملگی لازم است.


5-آیا عدم تعویض به موقع نوار یا تامپون ممكن است خطر بروز سندرم شوك سمی را به همراه داشته باشد؟


این سندرم نوعی بیماری با منشائ باكتریایی است، كه اولین بار در سال 1980 كشف شد. در این زمان تعداد زیادی زنان به دلیل مصرف نوع خاصی از تامپون جاذب دچار علائم این بیماری شدند. در این حالت نوعی باكتری باعث تولید سم می كند و در نتیجه سندرم شوك سمی اتفاق می افتد.علائم این سندرم عبارتند از تب، لرز، اسهال، تهوع، درد عضلانی و كهیر كه بعضی متخصصان معتقدند عدم تعویض تامپون برای مدت طولانی ایجاد محیط مغذی برای باكتری ها می كند و سندرم بروز می كند. برای اطلاع یافتن از زمان مناسب تعویض بهتر است از دستور العمل برچسب روی محصول پیروی شود.




:: موضوعات مرتبط: بعد و قبل ازدواج , ,
:: برچسب‌ها: پنج حقیقت مربوط به قاعدگی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: